#12 Godam Hidup - Buat Teh Cara Betul Dapat Elak Penyakit

Bila sebut cara untuk membuat teh, saya percaya ramai di antara kita masih tidak tahu cara untuk membuat teh dengan betul bukan. Mungkin segelintir daripada kita akan merendam teh uncang terlalu lama dan ada pula yang akan merendamnya berkali-berkali. Dengar macam remeh bagi kita dan mungkin antara kita akan cakap, "Alaaa..buat teh je pun".

Nasihat saya jangan ambil ringan. Hal ini kerana ada kesan yang buruk jika anda tidak tahu cara untuk membuatnya dengan betul. Teh uncang sebaiknya tidak boleh dicelupkan atau direndamkan terlalu lama. Dipercayai ia boleh menyebabkan anda terdedah kepada risiko penyakit merbahaya seperti kanser, mandul dan banyak lagi (rujuk artikel  ini). Ini disebabkan adanya kandungan klorin di dalam setiap uncang teh tersebut.

Fungsinya adalah untuk melindungi uncang tersebut tersebut daripada kuman,kulat, bakteria dan juga sebagai pengawet untuk mengekalkan kesegaran teh dalam jangka waktu yang lama. Kebiasaannya, kita akan merendam teh tersebut lebih daripada 3-5 minit. Sebenarnya boleh je nak rendam lebih daripada 3 minit tetapi bergantung kepada jenis teh yang terbahagi daripada 6 jenis kesemuanya. 6 jenis teh tersebut adalah, 'white tea', 'yellow tea', 'green tea', 'oolong', 'black tea', 'herbal tea'. Jadi, saya akan kongsikan cara untuk membuat teh dengan cara yang betul. Selamat mencuba ye :)






15 Komen cool " #12 Godam Hidup - Buat Teh Cara Betul Dapat Elak Penyakit "

yer la.. kena rendam kejap2 patut la kalo minum green tea pahit sungguh..

bahaya ke uncang tu...?? halamak.. kalau gitu kena minum teh serbuk je lah.. pas tu tapis... nak wat teh tarik kena pakai teh cap masjid... rendam lelama... tanak dah lah pakai uncang tu

betul, saya pun baru je tahu cara betul rendam teh ni.. hati-hati ye. :)

Itulah seelok-eloknya. haha boleh je minum teh uncang ni, tapi jangan biarkan terlalu lama ye. :)

Info teh yang baik dan menarik..:)

Boleh dibuat panduan nanti. Selalu main letak ja..

Baca entri ni baru ana tahu. Huhu. Thanks atas infonye. :)

aku la orng yg ckp., "ala., buat teh jer pun" haha., tp ni masa aku baca title entri jer,
pas baca isinya baru la aku tau., kekeke.,
klu bncuh sendiri ok la., cmner klu minum kt kedai., huhu

dengan cara yang baik dan tetap memperhatikan kebersihan dan ketelitian dalam cara membuat teh hindari sakit, sangat perlu

Kalau minum kat kedai lagi risikonya tinggi, berjaga-jaga bro. kemungkinan uncang teh tu digunakan semula berulang kali..

Thanks.
p/s:profile g+ nanti letak link blog ni, nanti org tak dapat dtg sini (:

Terima Kasih, rasanya saya dah letak kot. huhu, profile kat bahagian mana ye?