#14 Godam Hidup - Petua Elak Pedih Mata Bila Memotong Bawang


Siapa disini suka memasak, gerak kan cursor mouse! waa ramainya. ok siapa disini suka potong bawang? err, kenapa. Mata pedas? Haha.


Ya, pasti ramai yang menghadapi masalah ini termasuklah saya sendiri. Setiap kali nak kupas bawang, mesti nangis beb. Entah-entah pelakon sekarang ni guna teknik ni untuk nangis tak, haha. Akhirnya, saya dah jumpa pun petua yang mudah diikuti. Bukan apa tips ni saya saja nak share sebab saya memahami tugas si pemotong bawang (pasukan kenderat) yang merewang di majlis-majlis perkahwinan sudah pasti memerlukan bilangan bawang yang banyak bukan.

Mengikut petua nenek kita, nak kurangkan pedih mata ni kita kena rendamkan bawang yang hendak dikupas tu ke dalam bekas yang berisi air terlebih dulu. Ada satu lagi, katanya kita kena simpan bawang tu paling kurang sehari dalam peti sejuk tanpa mengupas kulitnya. Jujur saya belum pernah cuba lagi tips ni. Siapa yang pernah cuba tu kongsikan cerita ye.

Tetapi apa yang telah saya dapati di laman web life hack, diorang (mat salleh) ni mengupas bawang menggunakan pisau yang telah disapu minyak Canola atau Olive Oil. Tapi mesti susah nak dapatkan minyak Canola atau Olive Oil tu kan, sebab rata-rata kita (termasuk saya) ada minyak sawit je kat rumah. huhu

Ok, tapi yang ni tips paling best dan mudah je. Dan telah terbukti keberkesanannya. Haha, selamat mencuba ye. :)







4 Komen cool " #14 Godam Hidup - Petua Elak Pedih Mata Bila Memotong Bawang "

tak suka tapi mak suruh kena buat laa.. tq sebab kongsin tips ni ;)

haha... kalau potong berkilo-kilo time kenduri, mau lenguh leher pakai helmet :)

haha. itulah nak taknak kenala mengadap juga. welcome, selamat mencuba ye :)

haha, bukan tu je, mesti jadi modal gelak orang sekeliling. silap haribulan nampak gambar kita dekat media2 sosial. hahaha